Permainan
kecil adalah sangat penting dalam kehidupan kanak-kanak. Permainan kecil melibatkan koordinasi motor-kasar atau
koordinasi motor halus. Koordinasi motor-kasar melibatkan pergerakan otot-otot
besar seperti melompat, berlari dan lain-lain manakala koordinasi motor-halus
melibatkan pergerakan otot-otot kecil seperti menggunting, melipat dan
lain-lain.
Antara ciri-ciri permainan kecil ialah melibatkan
kemahiran-kemahiran asas, mempunyai peraturan yang minimum, menggunakan
peralatan yang sedikit, menggunakan ruang yang kecil atau sederhana serta mudah
dijalankan khasnya untuk golongan kanak-kanak.
Permainan
kecil juga amatlah penting dalam
pertumbuhan kanak-kanak. Ianya merupakan hal yang amat menyeronokkan dan mencergaskan
minda. Tambahan pula, menurut Eisen (1998), kanak-kanak jika ditinggalakan
bersendirian dengan apa sahaja alat permaianan, mereka akan bermain dengan
alat-alat tersebut. Permainan kecil ini perlu diawasi oleh guru dan ianya juga
berlaku dalam keadaan berkelompok.
OBJEKTIF-OBJEKIF PERMAINAN KECIL
Terdapat tiga objektif utama yang telah
disenaraikan oleh Bucher dan Thaxton (1979):
Objektif Pembangunan Kemahiran Motor.
- Membangunkan kemahiran lokomotor.
- Membangunkan kemahiran bukan lokomotor.
- Membangunkan kemahiran pengawalan bola.
- Membangunkan kecergasan fizikal.
Objektif Pembangunan Kognitif
- Meningkatkan keupayaan mematuhi peraturan.
- Menolong dalam pemahaman peraturan.
- Menggalakkan kreativiti dan imaginasi.
- Menambah perbendaharaan kata kanak-kanak.
Objektif Pembangunan Afektif-sosial.
- Mempelajari hidup bersama dengan orang lain dalam situasi sosial.
- Menggalakkan keadilan.
- Menggalakkan mematuhi peraturan-peraturan.
- Membangunkan semangat kesukanan yang baik.
- Membangunkan kualiti kepimpinan.
- Membangunkan semangat kerjasama.
CIRI-CIRI PENTING DALAM PERMAINAN KECIL
- Memerlukan kemahiran-kemahiran asas.
- Mengandungi peraturan-peraturan yang minimum.
- Sedikit atau tiada alat yang digunakan.
- Tidak menggunakan masa yang panjang.
- Ruang permainan yang sederhana atau kecil.
- Perjalanan permainan data diubahsuai.
- Senang untuk dijalankan.
Bermain merupakan perkara yang paling digemari oleh
kanak-kanak. Bermain merupakan proses semulajadi dan spontan. Bermain adalah
kerja kanak-kanak yang dapat menghasilkan pengalaman, pembelajaran dan
kemahiran. Bermain juga membenarkan kanak-kanak melakukan aktiviti yang
kreatif.
Bagi kanak-kanak yang sedang membesar, bermain merupakan satu
keperluan dan perkara yang menyeronokkan. Bermain juga tidak dianggap sebagai
satu bebanan kepada mereka malahan ia merupakan satu kepuasan. Melalui aktiviti
ini kanak-kanak juga dapat belajar pelbagai perkara dan proses ini dikenali
pembelajaran tidak formal.
No comments:
Post a Comment