SENARAI KEPERLUAN :
2. BILANGAN PEMAIN : Bilangannya tidak terhad tetapi minimum seramai 4 orang.
CARA BERMAIN :
- Pilih seorang kanak-kanak menjadi ‘ Datuk Harimau ‘
- Kanak-kanak lain berdiri di belakang ‘ Datuk Harimau ‘ pada jarak lebih kurang 2 meter.
- Kanak-kanak yang berjalan dibelakang berteriak ‘ Pukul Berape Datuk Harimau ?’
- Kemudian ‘ Datuk Harimau ‘ menjawab ‘ Pukul 1’ ataupun ‘ Pukul 4’
- Apabila ‘ Datuk Harimau ‘ menjawab ‘ Pukul ………aku lapar ‘ ia menoleh ke belakang dan cuba menangkap kanak-kanak dibelakangnya.
- Kanak-kanak perlu menyelamatkan diri masing-masing.
- ‘Datuk Harimau’ boleh menang kap mangsanya pada bila-bila masa .Tidak semestinya hingga selesai pukul 12.
- Mereka yang ditangkap akan menjadi datuk harimau dipusingan yang seterusnya.
- Permainan juga boleh diteruskan seberapa banyak pusingan.Pemain yang paling kerap ditangkap dikira kalah.
FAEDAH YANG DIPEROLEHI :
Aspek perkembangan fizikal :Dengan berlari,berjalan ke depan dan mengundur dapat mengembangkan fizikal kanak-kanak.
Aspek perkembangan sosioemosi :
Permainan ini dapat memupuk ciri kepimpinan.
Perkembangan Kognitif :
Kanak-kanak dapat mempelajari konsep masa dan nombor.
Perkembangan Bahasa :
Dengan menyanyikan lagu pukul berapa ‘Datuk Harimau’ ianya dapat mengembangkan bahasa kanak-kanak.
Kanak-kanak di barisan belakang " bertanya pukul berape "? kepada Datuk Harimau |
Datuk Harimau telah dapat tangkap mangsanya |
No comments:
Post a Comment