Wednesday 18 July 2012

"GASING"

ASAL USUL PERMAINAN GASING
Gasing adalah permainan yang boleh berputar pada bahagian bawahnya1 Ia dimain oleh orang-orang Melayu sejak dahulu lagi. Ia selalunya dimain selepas musim menuai. Pemenang adalah yang paling lama berputar.
Gasing dibuat daripada kayu bebaru, kemuning, merbau, rambai, durian atau kundang. Kayu itu dibentuk sehingga menjadi bentuk gasing. Talinya selalunya 1 meter panjang.


CARA BERMAIN 
Cara permainan dahulu dan sekarang tidak banyak perbezaannya. Di Malaysia permainannya berlainan antara satu daerah dengan daerah lain. Walau bagaimanapun pemain harus mempunyai kemahiran memusing, memangkah, membela uri gasing.

CARA MEMUSING GASING
Jika mengikut cara yang betul ia akan menghasilkan usingan yang tegak, kuat, ligat dan tetap. Langkah yang disusun akan menentukan hasilnya, jika tidak betul, gasing itu jatuh, megiring, meleret atau borot.
Ada dua jenis pusingan iaitu pusingan sorong tarik dan pusingan sentap. Pusingan tarik, gasing harus dipegang mengiring dan dihayun ke belakang, harus juga tertumpuh kepada arah sasaran di hadapan. Bagi pusingan sentap , ia mengahasilkan pusingan yang tegak, ligat dan kuat.


No comments:

Post a Comment